Skapa engagerande innehåll online

Skapa engagerande innehåll online

Driver du ett företag där du gör allt från hjärtat? Kanske har du då utmaningar när det kommer till sälj och att skapa engagerande innehåll online för dina kunder?

I så fall är du inte ensam! Många onlineföretagare tycker att det är svårt att veta hur de ska skapa innehåll för sociala medier, nyhetsbrev och webbsida på ett bra sätt. Det blir då lätt att tappa lusten till att göra det, men ofta är vår närvaro online avgörande för att kunna få in fler kunder till våra företag.

Varför är det viktigt att skapa engagerande innehåll?

Hela poängen med att skapa innehåll är i grunden att du ska tjäna pengar till ditt företag. Det är inte meningen att du ska producera massor av gratis innehåll utan att få något tillbaka för det, för då finns det ingen affärsmässig mening att lägga tid på att synas digitalt.

Att producera innehåll är alltså en del i din marknadsföringsstrategi. Det är en investering som kan ta dig till framtida försäljning. För att det ska fungera är det viktigt att du lär dig att skapa innehåll på ett effektivt sätt samtidigt som du ger något som är relevant och engagerande till dina potentiella kunder.

Engagerande innehåll

För att du verkligen ska nå fram till dina kunder är det viktigt att du producerar innehåll som är relevant och engagerande för din målgrupp. Det är här det blir förvirrande för många småföretagare. Man har stenkoll på vad man erbjuder och vet att man har något som många kunder vill ha, men man vet inte hur man ska fånga intresset hos potentiella kunder.

Viktigt att komma ihåg är att du behöver tala till din kund i det innehållet du producerar. Kunden vill ta del av innehåll som göra att de lär sig något, blir inspirerade eller känner igen sig.

När du lär känna din målgrupp och lär dig hur du ska skapa innehåll som når fram kan du öka dina försäljningar och få fler kunder till ditt företag.

Detta är fem exempel på hur du kan jobb med innehåll:

1. Hitta din röst och ditt varumärke

Innan du börjar skapa innehåll är det viktigt att ha en klar idé om vad ditt varumärke står för och vilken tonalitet som passar din nisch. Detta hjälper dig att bygga en förtroendefull relation med dina följare. En stark varumärkesidentiet kan vara avgörande för att dina kunder ska välja dig framför dina konkurrenter.

2. Skapa en innehållsplan

Det är viktigt att planera ditt innehåll på förhand och ha en plan för vad du vill göra för att nå ut till dina potentiella kunder. Du kan skapa en kalender som visar vilket innehåll du ska publicera på din blogg, sociala medier och nyhetsbrev.

Detta gör att du kan hålla en regelbunden frekvens och undvika att bli överväldigad.

3. Skapa en innehållsmix

En bra mix av innehåll gör att du kan nå fram till olika undergrupper av din målgrupp på ett bättre sätt. Du kan också skapa innehåll som syftar till olika mål som du har satt upp för ditt företag. En strategi är att skapa innehåll som säljer, utbildar och bygger relationer med din publik. Genom att skapa en varierad mix av innehåll kan du möta dina potentiella kunders olika behov och öka engagemanget.

4. Använd storytelling

Att använda storytelling är en effektiv strategi för att engagera din publik och bygga en starkare relation till ditt varumärke. Genom att berätta en historia kan du skapa en relaterbar och emotionell upplevelse för dina läsare och lämna ett bestående intryck hos dem.

Om du t.ex. delar med dig av erfarenheter från din personliga resa eller hur ditt företag har övervunnit hinder och utmaningar kan du skapa en mer autentisk och trovärdig bild av ditt varumärke.

5. Skapa engagerande rubriker

Rubriken är det första besökaren ser när den besöker din webbplats, sociala medier eller öppnar ditt nyhetsbrev. Det är därför viktigt att du fångar läsarens intresse och lockar den att läsa vidare.

En engagerande rubrik kan skapa nyfikenhet, väcka känslor och locka besökare att klicka sig in på innehållet. Det kan också hjälpa till att öka delningar och öka trafiken till din webbplats.

Vill du lära dig mer?

Om du vill lära dig mer om hur du skapar relevant och engagerande innehåll online har jag något för dig. Jag har nämligen skapat en e-bok som handlar om just detta.

E-boken som består av 71 sidor täcker:

  • Hur du kan identifiera och nå fram till din målgrupp
  • Hur du skapar en innehållsplan och hittar din mix av ämnen
  • Exempel på engagerande rubriker och call to actions
  • Hur du kan använda dig av en blogg på ett smart sätt för att få fler kunder
  • Hur du kan använda dig av e-postmarknadsföring på ett bra sätt

… och mycket, mycket mer.

Smakprov

Spana in detta smakprov från de fyra första sidorna i det första kapitlet. Klicka på bilderna för att se en förstorning av dem.

Leave a Comment